19 Nisan 2015 Pazar



             ANILARIN KIYISINDA

Sene 1982  Mayın filo komutanlığı  TCG SAROS  Mayın tarama gemisinde II .Kom olarak görev yapmaktayım.Gemiye katılmama müteakip, kısa bir Gölcük konaklaması peşi sıra altı aylık  periyodik ara bakım sıramız gereği Taşkızak tersanesine girmek için İstanbul'a  intikalimiz ve Haydarpaşa iskelesine bağlayarak gece köprü açılışını beklemeye başladık. O dönem Salı ve Perşembe günleri açılan  eski köprü, şu an zar zor çalışan ve bir dönem açılamama sorunu yaşamanın aksine ,ama biraz ilkel ara doklar ayrılıp katırlarla kenara çekilmesi  ile çalışan ve  öncelik Haliç içi trafiğe daha sonra Haliç'e girecek teknelere yol veren ve bu işi hızlı yapan bir alışkanlık ile yürütülüyordu. O günde bu sıralama biçimi Haliç'e girdik ve bize tahsis edilen Taşkızak Tersanesi  alana kıçtan kara olarak yeni gün ağırana kadar , 08.30  Mesai taburu öncesi yataklarımıza uzanıp, günün yorgunluğunu  atmaya çalıştık.
Güneşli bir Sabah Metan gazı çıkışı kabarcıklı , Haliç suyunun tüm kapı ve kaporta üstü sarı işaret ve tanıtıcı levhalarının bir gecede sümüklü böcek gezmiş gibi karardığı o özel kokuya uyandık. Başlayan yeni günün telaşı mesai taburu ,kahvaltı, derken makine ve güverte arıza onarım iş emri hazırlaığımız formlarımızı Rahmetli Baş Çarkçım Dz.Yzb. Bülent Şeflek ile gözden geçirdik.Bülent abimi daha yeni tanımış olmam ,biraz sert mizacının altında yatan derinliği yakalayıp ,ona yaklaşma yolları arama fırsatım olmadan böyle onarım ve bizim dışımızda usta,teknisyen gibi ekiplerin tekneye doluşmaları  ve personel harici bu kişileri de kontrol etme yükü gemi içi personel yakınlaşması ve birbirini tanıma, kendini anlatma fırsatını sağlamayı biraz  zorlaştırdı. Bülent abimin  Babasının hastaneye yatışı ve kısa sürede  vefatı ise bu süreci uzatan etkenin bir parçası oldu. Geminin daha önceki personeli döneminde yaşanan yangının ile yüksek voltaj elde edilen Gaz Türübünün kavrulması geminin makine yönünden en önemli sorunu olarak onarılmayı beklemekte idi.Tabi biz güverte personelinin, Manyetik mayın imha kablolarına basılacak yüksek voltajın temini bu Türübün üzerinden   sağlandığı biçimde, aslında  bu durumun   bizim sorunumuz  olma gerçeği ile örtüşmekteydi.

Günler geçerken  ben güverte onarımlarını takip etme yanı sıra, gemi içi tüm mayın tarama ambar ve malzemelerini tanıma adına hızlı ambar boşalımı temizlik iç boyama ve malzemenin envanter sayımı ile kullanabileceğim  seriliğe uygun sıralama yerleşimini yaptırdım.Tabi bu fırsatta Mayın personelinin hiç kullanmadığı malzemeleri de tanıma fırsatını yakalamış olduk.Peşi sıra Cephane  seyyar ambar havalandırma Mükemmel  cephane sayımı envanter çıkarma,el şarjları havalandırma,Ateşleme fünye pinleri  emniyet yoklamasını da  yaptık.İkmal bölümü adına yaptığım incelemede gemide Subay salonu ve eksik olsada Ast sb Salonu Çatal bıçak ile yemek yerken, Erlere Kaşıktan başka yiyecek aracı kalmadığını, su cam su bardağı sayısının Subay salonuna zor yettiğini, masa örtülerinin yırtık ,Erlerle ayni banyoyu kullanan Ast. Subay ların duşlarının perdeleri bile olmadığını gördüm. Süratle iki Devlet kurumuna yazı hazırlattım Biri Sümerbank,diğeri Paşabahçe Şişe cam kurumu ,Komutanım Kd.Yzb. Tamer KARAKURT'a durumu izah ettim ve yazıyı imzalamasını sağladım ,Oda imzayı atıp'' Ben bir hafta yokum Gölcüğe gidiyorum acil işlerim var .Bir sorun olursa Tlf No bu'' diyerek bizleri güvenin bekçileri olarak özgür bıraktı..İkmal Ast.ve yanına aldığı iki adet hediye edilecek  gemi şilti ve talep yazıları ile gün sonu ,eli dolu bardaklı tabaklı, çatallı bıçaklı ve goblen masa örtülü bir şekilde gelmesi ile son buldu. Onun gülen ve mutlu ,başarmış  yüzü   ''Allah Devlete Millete zeval vermesin'' Geçmiş büyüklerimizim Millet için kurduğu ve Çocukken okulda Yerli malı kullan haftalarının vaz geçilmezi olan Sümerbank  ve Paşa Bahçe şişe camın büyüklüğü şu günlerde herşeyin özelleştiği ve yozlaştığı Halkçılık,Devletçilik kavramını nekadar kaybettiğimizi ötesinde devlet kurumları arası yardım ve desteğin nekadar saf  ve istekleri rüşvet dışı karşılar nitelikte olduğunun da bir göstergesi olması bakımından bizi mutlu kıldı .  Geçen günler onarım takibi teknenin havuzlanması tüm personel ile karina sıyırma raspa alt sakal/kakamoz  itelemesi ile , peşi sıra astar,3 kat Zehirli boya  sürümü,faça çizgisi hattı boyama,kano rakkam tespit ve boyama, kinistin valf bakımları,tutya kontrol ve değişimleri,pervane ve braket bakımı zinzir salya edip raspa boyama ,Hırça mapa emniyet kontrolü ile geçti.  Çarkçı Başının   Subay salonunda Gaz Türübünü teknik dökümanlarına yoğunlaşmış, Motor atölye çalışanı ismini şu an hatırlayamadığım Arap lakaplı teknisyen ile sekiz saate yakın tartıştıkları kahvenin ve o dönem salonlarda içilen sigarayı  içmeyip sanki yedikleri ve bakım tartışmaların sonucu kabul gören ve tersaneyi bu onarım için Hava kuvvetleri Eskişehir Ana jet Bakım onarım fabrikasınca onarılması gerekliliğini ve Türbünün  Taşkızak motor atölyesince sökülüp  gönderilme savaşını kazananın Bülent Abinin olması bize yokuş yapan ve ''Onarılamaz hurdaya çıkaralım '' söylemindeki Taşkızağın yenilgisi ile son buldu. Üç gün içinde sökülen Türbün sandıklandı ve yola çıkmak üzere ikmal sevk ambar kayıtlarına girdi. Tel ile bize ulaşan Komutanımız bu duruma çok sevinmiş olacakki ''Aferin çocuklar ben bir hafta daha yokum devam'' kararı vererek bizi kutsadı , güven tazeletti..........
Bakım onarım işlerinin tamamlanması sonrası Gölcüğe intikal ile başlayan yoğun tempo Tatbikat,Eğitim ve günlük mesai tanımları içinde devam etti.Benim İstanbul Gölcük arası günlük  05.45 Sabah kalkış ve tren ile Derince, Gölcük işkampavya intikali,akşam ayni güzergah  ,Derince Tren 18.45 seferi ile ev iş arası kurulu düzenimi yürütme tempom doğal olarak gemi  idaresini  rahatsız etmesine rağmen, her sabah 08.30 Komutanı lumbarağzı karşılamam ve akşam 17.30 yolcu etmem şaşkınlığı ile bu işi aksatmadan gelecek 2.5 yıllık görev süremde azimle devam ettirme tempoma mermerler bile delindi.Yapılan Tatbikat ve eğitimlerin içinde TCG Sarıyer gemisi  II.kom Dz.Yzb Serdar ATAKLI  kardeşimle yaptığımız ortak eğitimlerdeki Iğrıp ve Kombine mayın tarama cihaz atma hızımız filo standartları üstüne çıkmış olacak ki  yaptığımız eğitimlerdeki Derin su Iğrıp tarama için bulduğumuz ilave dip ve açma uçurtma ilavesi ve kaluma arttırdığımız tel uzatma işlemleri ve bombalı makas uygulama tekniği değiştirerek ,Denizaltı geçiş sahaları için atılılacak derinsu Demirli İnfülens mayın tarama tekniğini geliştirerek, Nato stanaklarına sokmayı başardık. Son havuzlanmamızın üzerinden geçen altı  aylık sürenin sonunda Rahmetli çarkçı başım Bülent Şeflek abimin başarısı, Gaz Türübünümüzün onarılıp Taşkızak tersane motajı ile son buldu. Maaş  ve Taltif belgesi ile onurlandırılan Baş Çarkçım ile bütün mesafeli ve az konuşma ama ayni kamarayı paylaşmadaki samimiyetimiz ise  düzeyini korudu.......

Gemide yaptığım kenar köşe tanıma adına kurcaladığım dolap,ambar,sintine gibi bölme tanıma ve döküntü toplama operasyonlarım sırasında Er yatakanesinde o güne kadar er elbise dolabı gibi önemsemediğim bir dolabı açmam ve içinde 1965 yılından bu yana sayımı ,miyadı,raf ömrü kontrolü hiç yapılmamış ilaç,tıbbi mlz.,atel,harp pakedi gibi malzemeler üzerime dökülünce kendimden utandım.Geçmişin kontrolsüzlüğü sanki 3/4 aylık bu sürede tespit edemememin bütün suçu benimmiş gibi yüzümü kızarttı.Hele 100/150 adet morfinin kontrolsüz ve kayıtsız bu emtianın içinde olması yüreğimi hoplattı.. Kurduğum heyet ile kayıt altına altına alıp kilitli hale soktuğum bu dolap  ve sayımı ile ,geçmiş miyatlı ilaçların imhasını yapıp, tutanakla belgeleyip, morfinleri komutan kasasına teslim  etmek adına Komutan'a durumu arz ettiğimdeki ''Alla ,Allah nasıl olur '' tepkisine kasada sadece mayın gemi Dg. kangal bobinlerine basılacak ceryan değerlerine kayıtlarına  ilave 2 kutu morfin komşu olacağı için , bu hazzı içimden gülerek geçiştirdim. Geçen süreler sonu  yapılacak Nato tatbikatı için katılacak gemi listesine seçilen TCG Sarıyer ve TCG Saros gemileri olarak altı aylık çalışmamızın meyvesini almış ve onere olmuş biçimde II .Kom ilk altı aylık çalışmamı  noktalamıştım.Gelecek yazılarımda Nato tatbikat hazırlıkları,Sicilya ,Sardunya intikali,Mayın eğitim ve sonuçları,Eksport yapılma gerçekleri gibi konuları anlatma adına yazıma son verirken, Emekli denizci rotanızda günlerinizin Neta sağlıklı, geleceğin rüzgarının kolayınıza gelmesini temenni ederim.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder