2 Şubat 2015 Pazartesi

Adaların Hüzünlü Tarihi

Adaların Hüzünlü Tarihi


Sene 1967-68 Ortaokul öğrencisi bendeniz .Asker babanın oğlu tıraş olup gelince berberden,bir teftiş geçer. Berber sonrası beğenilme dir. Bazen mevcutlu ,bazen mevcutsuz tekrar berberin yolu tutulur .İsteğe uygun rötuştan geçirilir. Bir değil, iki değil .Hava sıcak temmuz ortası, ‘’Olmamış git bir daha Kestir’’. Komutu gelince dayanamadım artık . Bulu çağımın başlayan isyanı gittim,oturdum,vurdum kafamı, sıfıra . Beni bekleyen ‘’ Bu ne halin eşeğe dönmüşsün’’ lafına inat günler geçti.

Baba Yassı ada komutanı , He,Heyt o ada ki 18.3 hektar yüz ölçümü, 180X740 mt 2 eni boyu. Dördüncü yüzyıldan kalma . Bizans’ın Platea Manastırını barındırır , Manastır altı zindanları ile. Bizde ada zor alınır. Kıbrıs Adasını altı ay kuşatır Osmanlı . Lala Ahmet paşa komutasında, Padişah bir dakika da verir İngiliz’e . Abdülmecit efendimiz de öğle yapmış. Vermiş İngiliz Sefiri Sir Henry Bulver’e 1859 da Yassı adayı . Oda yapmış üstüne surlu kuleli evini. Ama bir söylenti çıkmış, ‘’ İnşaat sırası kazımın da altın ve mücevher çıktı ‘’ toprağından . Abdülmecit efendimiz , Hop demiş , senden aldım,verdim Mısır Hidiv’i İsmail Paşa’ya .Gel zaman ,git zaman Cumhuriyet ilanı ile 1950 ye kadar kalmış ada boş. 1952 yılı Dz. Kuvvetleri Denizden kara tesisleri konuşlanma dönemine girmiş .Ada da olmuş Eğitim tesisi. Sene 1993 kadar sürmüş görevi .E tabi 1960 unutmak mümkün değil , Yargılamaları. Silivri olmuş Demokrat Partiye ada. O yüzden cezalı. Her ne kadar şu günlerde ( Hürriyet adası ) deseler de bence Hürriyet insanların, Adaleti arayan vicdanların da. Neyse uzatmayayım, Sene 1968 dedim Ada Dz.Kuvvetleri için önemli Dokuz katlı yatakhane binası,eğitim binaları,kapalı spor salonu,futbol sahası,teknik destek binaları,büyük fırını, bir dönem Marmara yönüne kara top batarya atışları yapılan notam lı sahaya bakan topları,çöplük,zindanlar, Sefir İngiliz’in yaptığı surlu binası önü (komutanlık binası olarak kullanılır) idi. Vasıta motoru ve adaya haftada bir uğrayan ve Yedek subay adayları, Ast .Subay hazırlık öğrencileri,Er ve Erbaşları taşıyan Şehir Hatları Suat/Ülev misali sitimli vapurun yanaştığı iskelesi ile Yası Ada. Suyu taşıma su gelirdi , Bostancı’dan . TCG .Pınar’la. Elektirik ise, büyücek jeneratörle. Dile kolay kırk bir sene hizmet etti Kuvvete ada. Kimler geldi,kimler geçti.Top kursları,elektirik,elektronik,serdümen,vardabandra,telsiz,fırıncı,ahçı….vs kursları ile .1993 de Amerika’lı verince Karamürsel’i kolay terk etti Kuvvet , Adayı. İdamesi zordu belki. Sonrası Hüsran. Bir ara verildi İstanbul Üniversitesi Su ürünleri Yüksek Okuluna. Kuvvet işletememiş , tabi duramadı fazla üniversite de . Terketti oda ,diyarı Yassı Adayı . Yıllar geçti Ada oldu Hürriyet adası , Kuşlar Martılara. Binalar viran,Spor salonu tahtalarını bile yakmışlar, Isınmacasına . Binalarda cam ,odalarda kapı kalmamış . Zindanlarda belki buluruz misali ,Sir. İngiliz den kalan altını. Kazma kürek girişmişler Hürriyet i ararcasına elleri boş, adada
. 
Babamla gidiyoruz. Sabahları geliyor Jip . Bostancı son durak.Çınar önü Karakol da iniyoruz . Vasıta motoru (Komutan Motoru) bekliyor bizi . Lopster tarzı .Ast.Sb Komutanı Selamlıyor babamı, biniyoruz.Oradan yetişme serdümen Er usulca kalkıyor iskeleden .6.5 mil ortalama 12 Knot süratle 35/40 dk bir sürede varıyoruz ,tabi hava sert lodoslu değilse adaya. İskelede nöbetçi heyeti tekmil hazırol da . Selamlıyor babam ,sanki o gün ilk gördü onları ,sıkıyor ellerini. Yürüyor komuta katına merdivenlerden,ben sevdiğim işi yapmalıyım. Beni bekleyen sandalla posta erin peşi sıra seğirtiyorum , balık tutmaya. Her gidişim de, bazen Atölyelerde kaynağa, sarı ,pirinç dökümüne Bazen de , futbol sahası spor sahati arası toplarında, koşturmacasına.

Günler geçer demiştim ya kafa sıfır traşlı. Mezuniyet günü geldi çattı, adanın sakini Öğrenci Subay’ı,Ast Subayı,Erin’e . Ben bu halde gelmem diyorum .Babam geleceksin diyor. Sonunda formül bulundu, güzel bir İşbaşı kepi geldi kafama uygun. Ada o gün şen, Özel vapur kalkmış Eminönü, Kadıköy , Yassı ada uğramalı. Veliler geliyorlar. Lodosta bazen günlerce izne çıkamayan öğrencilere inat. Spor salonu süslenmiş . Kürsü,ses düzeni ,tabi yukardan aşağı Alay sancakları,Flamalar . Yassı ada yazıyorlar 1968 Mezunları İşaretçi erler. Babam gururlu. Konuşma yapıyor.O an gözüme büyük görünüyor.Dev gibi, O an diyorum Bende olmalıyım. Dz.Subayı. Çok değil iki yıl sonrası. Alkışlar Astğm.Ali………….Veli , Alıyorlar eğitmen Hoca Sb,Ast subayların dan , diplomalarını. Sıra erler’e geliyor. Ben artık biraz sıkılmış, bitse de gitsem top oynasam misali lay,lom o an babamla göz göze gelişim ,Başını salladı gel der gibi ,eğildim ,dedi ‘’ Serdümen erlerin ilk üçünün diplomasını sen vererceksin’’. Ben şaşkın,biraz mahçup ,alkışlar arası yürüdüm.Verirken diplomaları olmuştum dev, büyümüştüm babam gibi
. 
Sene 1979 ,Balık adam kursunu son haftası. TCG. Atakla geldik adaya . Biraz hüzün,biraz kırgın camları kırık komutanlık binasından yukarı çıkamadım. İçimi kapladı kara bir bulut , olmamalıydı dedim böyle ,Benim çocukluk adam . Yinede dalarken adanın derinine 40 metrede. Rengi kırmızı deniz yıldızı ,Ağzı açık Pina nın üstünde , takılınca gözüme , Onlar gibi hür olmalı dedim ve rahatladım.

Böyle bir adanın sonu bu olmamalıydı. Yetiştirmişti 42 yıl ,cehalete inat Serdümenini,aşçısını,fırıncı,motorcusunu. Meslek sahibi yapmıştı, gelecek hayatların da onları . Kendi toprağını sakıncalı ilan eden zihniyetin ,Hürriyet adası .Hür olmak Beyinde ,Şairin dediği gibi O adanın saat çiçekli kaktüsleri özgür bakılmasa bile gür çıkmakta. Ada kuşları özgür.Yok olan adanın hikayesi gibi Atlasın okyanusunda , kuşlar dönecek denizin üstünde, varmış gibi dalacaklar hayali adaya ölümüne. Gün gelip birileri hatırlayacak ,unutturulmaya inat.

MEHMET TUNÇAY
Bende Gençtim , 13 ünde

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder