Nasıl bir tekne istiyorum
İnsanoğlunun Doğayla verdiği mücadelede denizcilik en önemli
araç olmuştur. Kıtaların keşfi,bilginin transferi bugünün bilgisayar çağının tuşların hızı gibi
anı yakalama kolaylığını, uzun süre deniz yollarını hızlı kullanmakta başaran ulusların
üstünlüğüyle geçmiştir. Kuralları ,amacı
doğru koyan ve seçimlerini buna göre yapan
ülkeler ,gelişen teknolojiyi
öncelikle deniz yollarının hizmetine sunarak ticaret yollarını kolay
aşmış ve zenginleşmişlerdir.
Ülkemizin Ekonomik gelişmesine paralel ,sahip olma öğrenme, kullanma amaçları
ihtiyaç ve olmazsa olmaz kültürüne sahip
olabilme süreci ,geçte olsa artmasına rağmen değişen talep profili devlet
politikası ve çoğalan marina ve bağlama alanlarının artması ile denize ilginin
çoğalacağı sinyallerini vermektedir. Kıyı kentlerimiz dışında denize ilgi ve
kuşaklar arası denizciliğin aktarımı kısıtlı olmasına rağmen, 17/18 yüzyıl
denizciliği içinde Akdeniz çanağında gerek ticaret gerekse askeri açıdan önemli
deniz faaliyetlerin de bulunarak kendi
denizci dilini oluşturan Osmanlı deniz gücü ,Bugün ün Türk Denizci kimliğinin
temeli ve kültürüdür.Amatör denizci yetiştirme,’’yaşama denizci gözüyle
bakmaktan geçer’’,denizin nimetleri her seviyede toplumlara geri döner,bu
anlamda amatör denizciden başlayan yaşam anlayışı toplum genelinde yerini
bulduğunda ,gerek deniz adamı iş İstihdamı,gerekse tüm deniz araç ve yan
ürünleri imal ve ticareti ile,toplu taşıma yoğunluğu denizin bize sunduğu geniş
iş yelpazesinin belli temel artılarıdır. Ülkemizin 3000 mil e varan deniz kıyı şeridi ve sahip
olduğu deniz özellikleri çerçevesinde Nasıl bir tekne sahibi olmalıyım, sorusu
bizi oldukça zorlayan,Ekonomimiz,bilgimiz,denizden beklentilerimiz
doğrultusunda şekillenmektedir.
Ülkemizin seri üretim yat yapabilme isteği ve hedefi,
çeşitli nedenler göz önüne alındığında istenilen düzeye maalesef ulaşamamakta dır.kurulan
ve kapanan seri yat üretme hedefindeki firmaların temel sorunlarının başında
devlet teşvik yetersizlikleri ve ithalat kolaylıklarını sağlanamaması ile,
uluslar arası ticari kullanım kolaylıkları sağlayan yabancı şirket kurma imkanı, sahiplenme belge kolaylıklarının
tercih edilmesi ithal tekne alımını
kolaylaştırmakta,üretilen yerli üretim tekne deniz makine ihtiyacı için ithalat gümrük tarife yüksek bedel ödeme
zorlukları da ithalata yönelimi arttırmaktadır..Bunun yanı sıra seri üretim dışı özel imalat yapılan
tekne portföyümüz ise son yıllarda
Global dünya ekonomisi sarsıntılarından
nasibini alarak eski hızında değildir.
Ülkelerin coğrafi , bölgesel deniz koşullarına uygun olarak
yıllar içinde üreterek isim
koydukları tekne model ve
tipleri, bizim içinde Bir Karadeniz takası,Gulet,Tirhandil gibi Ege yapılarına yada Marmara denizi
Çektirileri ile günümüze taşınmıştır. Rüzgar gücünün ,makine gücüne yenik
düşmesi maalesef bu konsep teknelerin
deformasyonunu da beraberinde getirmiş, 30 mt üstü saç guletlerin bir
anlamda Motor sail yelkenlilerin yada,Balık restoranı olan Karadeniz
takalarının imaline yol açmıştır.
Adını yengeç avı
teknesi olan Lobster model teknenin
günümüzde transfer ve kanal kullanım
teknesi olarak revaçta kullanıldığını görmekteyiz,Boğaz sularında Yalı
önleri transfer ve gezi maksatlı dinamik,dümen kullanım rahatlığı getiren balta
baş, hattı koruyan bu model tekneler son dönemlerde tercih edilen bir konseptir. Bunun yanı sıra açık deniz
balık avcılığında kullanılan bizde Gırgır adı
verilen balıkçı tekneleri,
Trowler adı ile rahat kullanım,yüksek deniz şartlarında deplasman
avantajı, yaşam ve oturum rahatlığı ile konfor sunan bir sunum olarak karşımıza
çıkmakta ve her iki model tekne imalatı
ülkemizde seri üretim yapma
yolunda uğraş veren firmaların tercihi olarak görülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder